update.

Internet hemma i huset får vänta verkar det som, bengtsforshus har noll koll på vad det än gäller så jag vet inte alls när vi får det faktiskt. så uppdateringarna har blivit lite få på sistone om nån märkt det?

Vi fick i alla fall vår första "riktiga" uppgift för några veckor sen. Något att sitta på hette den och den gick ut på att göra nånting att sitta på av en furuplanka på 25x160x1500mm. Efter lite skissande och modellbygge satte byggandet igång förra måndagen. Jag blev klar idag, onsdag. en vecka och två dagar, med inte allt för långa arbetsdagar, tog det att bygga min lilla skapelse som har arbetsnamnet svanen. :) 

Jag ville prova på en ny teknik inom träsnickeri och la in ganska mycket lötning i svanen. Lötning är ungefär samma teknik som murning med sten fast i trä då och används när man ska göra rundade former. Man sågar helt enkelt ut små bitar med en liten böj på och limmar sedan ihop dom med förskjutning. Detta görs för att fibrerna i trät ska hållas så långa som möjligt och för att få mycket limmyta som gör det hela starkt o bra tros sin runda form.

Detta blev resultatet:

Olle K Engberg 2009

Denna "svan" ska nästa vecka målas, på något sätt, med äggoljetempra. Jag tänka ut några fina färgkombinationer och lägga fram lite olika förslag nu på fredag då vi har redovisning och diskussion om våra arbeten.

Klara har varit på besök och under den gångna helgen besöktes långed av några fler grimslövare. Mycket mat och fika blev det, mycket trevligt.

Om några veckor drar jag till berlin med klara. hej så länge


Kommentarer
Postat av: moster

Hej! Jättefin svan, snyggt med böjda, runda former.

Berlin låter härligt.

Ha det bra. Kram

2009-10-08 @ 16:06:40
Postat av: anders

Hej Olle

Jättefin design,du kan både surfa o forma. kram pappa

2009-10-08 @ 19:25:52
Postat av: mama

Ja men fint serru, tycker jag med.

2009-10-08 @ 22:15:51
Postat av: Helen

Awesome!! Nu vill vi ha pics från maskeraden!!

2009-10-11 @ 11:56:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0