Båtrenovering

Nu har jag varit i Göteborg några dagar och det känns fint. Har varit på min praktikplats hos Thore Berntssons Båtbyggeri, www.jennipher.se. Jag har fått i uppgift att renovera en liten rodd-eka i mahogny under mina två veckor som jag ska vara på företaget. Självklart så hänger jag på och tittar och hjälper till när dom andra jobbar med ännu en jennipher-båt.
Det är fyra anställda och två av dom är utbildade möbelsnickare. Rätt kul att se att man kan gå den vägen för att bli båtbyggare också.

Som sagt har det gått två av tio arbetsdagar och jag har mestadels slipat. både med maskin och för hand. Jag började med att slipa bort murket trä i  relingen på rodd-ekan och limmade sedan dit flera lager faner för att återuppbygga allting. Sedan satte slipandet igång. all lack ska bort och sedan ska jag ju slipa till faneret i relingen. mycket slit men intressant och lärdomsfullt.

Det enda lite negativa är att jag måste gå upp 05.20, ta spårvagnen till bilen som jag har en bit bort på en gratis parkering och sedan köra de 3 milen till båtbyggeriet som ligger lite utanför Kungälv. Jag börjar alltå klockan 07.00 och slutar 16.00 men är inte hemma förrens 17. Hela dagen går åt i stort sett för jag är inte direkt jättepigg när jag kommer hem efter 8 timmars slipande.

Till helgen kommer klara upp från malmö. Det blir trevligt det.

jag ska ta med kameran nån dag så jag kan knäppa lite bilder så ni får se hur jag har det.

på återseende.

Kommentarer
Postat av: mama

Välkommen till verkligheten! Ungefär samma tider som jag fast mina ligger en timme förskjutet framåt. Men bra att du ändå trivs och lär dig nåt. Slipa på. Kram

2009-02-05 @ 08:55:44
Postat av: Helen

Och var är bilderna? Vore skoj att se hur du har det och vad det är du pysslar med! Syns snart! =)

2009-02-10 @ 12:11:20
Postat av: Helen

Tänkte att du har lite abstinens nu, men snart kommer stormen från Europa. Tills dess kanske lite film kan pigga upp vardagen. oHjw&feature=related" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=oFRSZAoHjw&feature=related

2009-02-10 @ 18:35:16
Postat av: Helen

oHjw&feature=related" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=oFRSZAoHjw&feature=related

2009-02-10 @ 18:36:21
Postat av: Helen

Äh, varför funkar det inte... Synd synd

2009-02-10 @ 18:37:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0