Många timmar i verkstaden!

Jag får lov att säga att man inte ligger på latsidan här om ni nu motförmodan tror det.
Det är ansökningstider och jag jobbar som få med att få sjysta arbetsprover, både skisser och färdiga objekt, antingen skalbyggda modeller eller fullstora saker.

Jag har tagit fram en stolsmodell som jag tänkte bygga. Den idén får dock vänta eftersom råmaterialkostnaden skulle bli upp mot en 9-10 tusen. Jag har däremot gjort en skalenlig modell i  1:5 och dessutom utvecklat modellen med lite olika sittytsutformingar. (Bild 1-4 och den nyaste modellen först.)

När jag fick reda på kostnaden för plexiglaset som första stolen mestadels skulle bestå av fick jag tänka om och ritade upp en ny stol. Mycket böjlimmat trä med en metallkonstruktion i det hela. (En lite mer hastigt gjord mockup finns på Bild nr 5.)
Till sitsen har jag byggt en fullskalig pressform så denna stol skall byggas i full skala. Nu väntar jag bara på att det ska komma hem plywood som har beställts sen blir det till att pressa.

Både till första och andra stolen har jag testat sittdjup och sittvinkel för att stolen ska bli bekväm att sitta på ett tag. Jag tog en av skolans stolar och sågade o spikade hejvilt för att testa olika finklar och fick tillsist fram riktigt sköna former.

Jag har även hittat en liten telefonstringhylla. Själva hylllpanet va riktigt risigt så jag bestämde mej för att renovera lite. eller rättare sagt nytillverka. Och varför inte prova på lite riktig intarsia? Självklart blev det en kompassros i al och mahogny och resten blev valnöt som jag har som en liten favorit. Det är alltså en björkplywood med faner som yttersta skickt. Tog även bort all färg på själva hyllmodulen och behåller nog metallen som den är nu. Drar på ett lager lack på den bara. (bild 6)

Imorrn bär det av mot Steneby för att kolla in skola där innan ansökninghandlingara skickas in. Kan ju va skönt att se hur skolan är innan man flyttar dit, om jag nu söker och kommer in.

här kommer bildera i.a.f. haa det!


Kommentarer
Postat av: anders

interessant design, järn konstruktionen var fin också. Bra!! Ser frsm emot en i full skala så man kan provsitta den. pappa

2009-03-23 @ 22:07:20
Postat av: Helen

DAMN! Riktigt snygga grejer! Gillar speciellt stolen som mest bestod av trä samt telefonhyllan. Enormt snygga må jag säga!

2009-03-23 @ 22:28:07
Postat av: Steer Alley

håller med Helen. den med mycket trä är riktigt fet och stringhyllan blev ju hur grym som helst!

2009-03-24 @ 07:43:32
Postat av: mama

Galet läckra grejor. Du har verkligen hamnat på rätt plats i livet. Hoppas du hittar nåt bra ställe till hösten för detta måste fortsätta utvecklas.

Ses snart. Kram

2009-03-30 @ 11:18:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0